Bilar från A till Ö: Advance

Det har funnits åtminstone två olika bilmärken vid namn Advance. Båda tillverkades för drygt hundra år sedan av företag som hette Advance.

Drygt hundra år efter att bilarna slutat tillverkas är det förstås svårt att få veta hur det gick till när Advance-bilarna och Advance-företagen fick sina namn. Men det engelska ordet ”advance” har många positivt laddade betydelser och har därför genom åren använts till massor av produktnamn, varumärken och företagsnamn.
Som många andra engelska ord ser det likadant ut som substantiv och som verb. Några av substantivets många betydelser är ”framsteg”, ”befordran”, ”förkovran” och ”erbjudande”. Som verb har ordet ännu fler betydelser och några av dem är ”rycka fram”, ”flytta fram”, ”öka”, ”befrämja”, eller ”göra framsteg”. Ordet är dessutom ett fordonstekniskt begrepp som förekom redan på Advance-bilarnas tid. Den mer än hundra år gamla uppslagsboken A Dictionary of Automobile Terms (på svenska ungefär ”Lexikon över automobiltermer”) berättar att ”advance” är att ändra tändinställningen så att gnistan från tändstiftet kommer tidigare under förbränningscykelns kompressionstakt. Men under 1900-talets första år var folk i allmänhet knappast så förtrogna med bensinmotorers arbetssätt att detta var det första de tänkte på om någon sade ”advance”. Att bilarna fick detta namn hade nog mer att göra med den åtråvärda aura av optimism, företagsamhet, aggressivitet och effektivitet som omger ordet.
Den första Advance-bilen tillverkades i Storbritannien. År 1902 tyckte Douglas Herbert Gainsford och Frederick Smart att det var smart att grunda The Advance Motor Manufacturing Co. (på svenska ungefär ”Motortillverkningsföretaget Framsteg”) i den engelska staden Northampton. Som namnet försiktigtvis antyder tillverkade företaget motorer, bland annat till flygplan och motorcyklar. Dessutom byggde man motorerna till den motorsläde som användes av Robert Scott när han 1911-1912 tävlade mot Roald Amundsen om att komma först till sydpolen. Advance tillverkade också motorcyklar och trehjuliga bilar. Dessa säregna bilar var helt öppna och passageraren satt framför (!) föraren. De drevs av tvåcylindriga V-motorer på 0,7 och 1,1 liter som gav sex respektive nio hästkrafter. Bil- och motorcykeltillverkningen upphörde 1912, men Advance fortsatte att tillverka motorer och motordelar.
Det fanns också en amerikansk bil som hette Advance. Även denna Advance tillverkades av ett företag som hette Advance, närmare bestämt Advance Motor Vehicle Company (på svenska ungefär ”Motorfordonsföretaget Framsteg”) i staden Miamisburg i delstaten Ohio. Detta bolag bildades 1908 genom att ta över den verksamhet som tidigare bedrivits av två andra företag som hade byggt bilar tillsammans, The Hatfield Motor Car Co. (”Hatfields automobilföretag”) och The Kauffman Buggy Company (”Kauffmans vagnföretag”). Vagntillverkaren Kauffman Buggy Company grundades av snickaren Jacob Kauffman 1869. Hatfield Motor Car Co., grundades 1906 av Charles B. Hatfield och hans son Charles B. Hatfield. Företaget fanns först i New York men flyttade till Miamisburg just för att samarbeta med Kauffman.
Den första Advance-bilen, som kom 1909, hade en fyrcylindrig motor, ett axelavstånd på 2,6 meter och kostade 1 000 dollar. Bilen marknadsfördes som en så kallad roadster med plats för fyra resande, vilket är lite motsägelsefullt eftersom en roadster bara några år senare definierades som ”en öppen bil med plats för två eller tre [personer]”. (Den amerikanska organisation som visade denna nästan svenska iver att standardisera saker och ting var Society of Automobile Engineers (ungefär ”automobilingenjörssällskapet”), som för bilentusiaster antagligen är mer känt under förkortningen SAE.)
Det amerikanska bilmärket Advance upphörde 1911. Företaget ombildades än en gång och blev Kauffman Motor Car Company (som dock också upphörde ett år senare). Far och son Hatfield flyttade tillbaka till staten New York och började tillverka lastbilar. Charles B. Hatfield var senare med och konstruerade bilmärket O-We-Go – ett namn som vi naturligtvis har anledning att återkomma till.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!