Bilar från A till Ö: Ader

Clément Ader var minsann inte tappad bakom en vagn. Han var först med att få upp ett flygplan i luften. Han gav franska språket ett nytt ord. Han sände musik på distans innan radion ens var uppfunnen. Och han byggde bilhistoriens första V8.

Det franska bilmärket Ader är uppkallat efter dess upphovsman, Clément Ader (1841-1925). Men han är nog mer känd som flygpionjär än som bilentreprenör. Det verkar som om syftet med alla hans övriga projekt bara var att finansiera fler flygfarkoster. Han byggde först en luftballong med motor, men blev sedan mer intresserad av flygplan. Ader trodde att det bästa sättet att bygga ett flygplan var att göra det så likt en fladdermus som möjligt. Han lät hämta två fladdermöss från Indien och studerade dem när han skulle bygga vingar. Hans flygmaskiner var fantastiska alster, inte minst hans tredje försök, den så kallade Avion III – en fladdermusliknande skapelse med 15 meters vingspann, två hiskeliga propellrar och pyttesmå hjul. Propellrarna drevs av var sin ångmaskin. Aders farkost har förresten givit upphov till det franska ordet för flygplan – ”avion”.
Bröderna Wright brukar räknas som de första flygmaskinsflygarna. Men Ader var troligen den första människa som fick en flygfarkost att lyfta med hjälp av kraften från dess egen motor. Det som Bröderna Wright senare gjorde var framför allt att de till skillnad från Ader använde roder. Tack vare denna förbättring blev flygruttens sträckning inte bara resultatet av vindbyar och slump. Bröderna vann dessutom över Ader i höjd. Clément Ader kom troligen aldrig högre än två decimeter ovanför marken. Det mest imponerande med Aders mångåriga försök var – förutom envisheten – de superlätta ångmaskiner på bara ungefär 60 kg som han byggde till sina farkoster.
Men Ader kunde mycket annat också. I slutet av 1870-talet arbetade han med att förbättra luren till den nyligen uppfunna telefonen. Han deltog i byggandet av ett telenät i Paris. Ader gjorde det möjligt att lyssna på musikteaterföreställningar på distans genom att överföra ljudet via telefonledningar. Detta ledde till lanseringen av tjänsten ”Théâtrophone”, som gjorde det möjligt att fjärravnjuta exempelvis opera med stereoljud – lyssnaren hade en telefonlur vid varje öra.
Clément Aders företag hette Société Industrielle des Téléphones-Voitures Automobiles Système Ader (på svenska ungefär “Telefon- och automobilvagnssystemindustribolaget Ader”). Som det otympliga namnet antyder var biltillverkning inte det enda som företaget sysslade med. Från början tillverkades cyklar. År 1900 byggde företaget sin första bil. Den hade en tvåcylindrig V-motor på 0,9 liter. Kort därefter efter kom en V4-motor, som utgjordes av två hopfogade V2:or.
År 1903 arrangerades biltävlingen Paris-Madrid. För att göra reklam för sina produkter anmälde Ader sju bilar till loppet. Fyra av dem hade de beprövade V2- respektive V4-motorerna. I de tre återstående bilarna experimenterade han med att sätta ihop två V4:or till en V8. Så vitt man vet var detta första gången någon byggde en sådan bilmotor.
Loppet kantades av avkörningar, motorhaverier och olyckor med personskador och dödsfall, bland både förare och åskådare. Bara ungefär hälften av bilarna kom fram till det första etappmålet, Bordeaux. De många olyckorna gjorde att franska myndigheter ingrep och stoppade loppet där. Men alla Ader-bilar kom fram till Bordeaux. Efter detta ansågs V8-motorn vara en framgång och andra biltillverkare började kopiera konceptet.
År 1904 ersatte Ader kedjedriften med kardanaxel och senare slutade man med V-motorerna till förmån för radmotorer. Företaget tillverkade också båtmotorer och motorcyklar. Ader tillverkade en av de allra första motorcyklarna någonsin med kardandrift och den fick namnet Moto-Cardan. (Det franska ordet ”moto” betyder motorcykel och ”cardan” betyder förstås ”kardan”.)
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!