Foto: Viktor Lagerborg

Framtidens bil på besök i Umeå

Volkswagen XL1, världens bränslesnålaste serietillverkade bil, var i förra veckan på besök i Umeå för att presentera sig för allmänheten. Bil & Bostad passade naturligtvis på att provköra bilen som bortsett från den rekordlåga bränsleåtgången dessutom ser ut höra hemma i framtiden. – Framtiden är här nu, säger Volkswagens Sara Lindell.

Med 0,09 liter per mil är Volkswagen XL1 världens bränslesnålaste serietillverkade bil. Praktiskt taget varje del av bilen är utformad med minsta möjliga bränsleförbrukning i åtanke, vilket ger bilen ett futuristiskt och onekligen uppseendeväckande utseende.
– Den sticker ju ut i trafiken. Man märker att man får uppmärksamheten på sig, säger Stephanie Dahlberg som tillsammans med kollegan Sara Lindell kommit upp till Umeå från Volkswagens showroom i Stockholm för att väcka intresse och erbjuda provkörningar.
Volkswagen XL1 består till större delen av kolfiber och väger inte mer än 795 kilo. Även om XL oftast syftar på något som är större än genomsnittet gäller det definitivt inte Volkswagen XL1 som är lägre än en och en halv meter på höjden. Det innebär att man måste böja sig lite mer än vanligt för att ta sig in men väl på plats bakom ratten är den lilla bilen förvånansvärt rymlig.
De 795 kilona är dessutom jämt fördelade över bilen med dieselmotor bak och batteri fram för att ytterliggare minska bränsleförbrukningen. Bilen växlar själv mellan el- och dieseldrift utefter behov och för den intresserade visas hela tiden vilken kraft som används var på en display. Skärmar har också ersatt backspeglarna – ännu en detalj som minskar luftmotståndet – vilket skulle kunna vara förvirrande men de är så pass smart placerade att även oförberedda journalister snabbt vänjer sig.

Snål lättviktare
Med 78 hästkrafter ligger den lägre än de flesta bilar men så väger den ju också betydligt mindre och med en oväntat imponerande acceleration och en topphastighet på 160 kilometer i timmen uppfyller den gott och väl en laglydig bilförares behov.
– Viktfördelningen ger dessutom en stabilare körning, säger Sara Lindell.
En lättviktare till bil som dessutom är byggd i kolfiber får kanske de mer säkerhetsmedvetna intressenterna att ana oråd men Volkswagen menar att det inte är någon fara.
– Kolfiber är lika hårt som metall även om det är väldigt mycket lättare. Dessutom är insidan byggd på samma sätt som en rallybil vilket är bra om man skulle slå runt, säger Stephanie Dahlberg.

”Sätter ribban högt”
En tydlig effekt av strömlinjeformen är hur länge XL1:an kan hålla farten när man släpper på gasen.
– Den rullar nästan hur långt som helst. Det är som att det inte finns några naturlagar när det gäller den bilen, säger Sune Joelsson, försäljningschef på Motorcentralen i Umeå.
Bland de intresserade köparna finns många företag som sysslar med antingen sådant som energi och miljö eller design.
– Den är fantastisk för företag som vill dra uppmärksamheten till sig, säger Sara Lindell.
Men då krävs det också att företagen har tur och tajmning. Även om Volkswagen XL1 är serietillverkad är det inte någon större serie. Än så länge finns bara 200 exemplar till försäljning, varav två sålts till svenska kunder för drygt en miljon styck, även om inga bilar levereras till kunderna före årsskiftet.
– Det är en väldigt dyr bil att tillverka så marginalerna blir små. Poängen är att visa att det går att tillverka en så här bränslesnål bil och sätta ribban högt för konkurrenterna, säger Sara Lindell.
VIKTOR LAGERBORG

Fler Artiklar
Klicka och läs!