Speltest: Forza Motorsport 5

Testad version: Xbox One Betyg: 3/5

Med blixt och dunder åker Forza Motorsport 5 in i startfältet när det äntligen är dags för Xbox One att släppas i Sverige. Till ytan är det inte speciellt märkbart, såvida du inte sitter med en mycket stor TV-apparat, men innehållet har klart och tydligt nått en ny generation. Både på gott och ont.
Den riktigt stora nyheten är en funktion som kallas för Drivatar, som kort och gott är din avatar när du är ute eller spelar något annat. Spelet synkroniserar din körstil och replikerar den när dina vänner vill möta dig trots att du inte finns tillgänglig. Detta går givetvis åt motsatt håll också, så du kommer att få svettas ordentligt när du märker att dina halvaggressiva kompisar inte har några moraliska problem att snabbt krocka lite med din bil så att du spinner utan någon kontroll.
Tack och lov har du alltid möjligheten att spola tillbaka när du är inne karriärläget, men något som inte har kommit tillbaka är volymen på antalet bilar, banor och städer. Med en rejäl dos girighet har utgivaren valt att kapa bort absurda mängder material i jämförelse med fyran. Det är tänkt att du istället vackert ska pynta upp med ytterligare 600 kronor om du vill utöka ditt garage, och då ingår det inte ens några extra banor. Nej, dessa får du köpa helt separat.
Trots en tajt kontroll med massvis av körglädje blir det ändå en klump i halsen när jag ser att antalet tillgängliga bilar är markant färre än de som är taggade som ”DLC”. Drivatar är framtiden som jag vill ha – paketeringen kan dock få mig att längta tillbaka till den förra konsolgenerationen.
JONAS ARONSSON
PSbloggen.se

Fler Artiklar
Klicka och läs!