Spelkrönika: Arkadracing – subgenren som dog på skiva

Spola tillbaka fyra år. Det var en tid då vi hade ett mycket rikt racingutbud med förhållandevis hög budget. Simulatorer, actionracing och kartspel rymdes alldeles utmärkt utan att äta upp varandra. Men sedan hände det något.

Under samma månad våren 2010 valde utgivarna Disney och Activision att släppa Split/Second respektive Blur – en krock som visade sig skapa ett dödläge som ytterst få hade kunnat ana. Försäljningen led oerhört hårt av att så pass snarlika titlar släpptes nästan samtidigt, så till den grad att andra konkurrenter kunde observera denna krasch och lägga om sina planer helt. De enda som valde att vara kvar på banan är Need for Speed-spelen, men utöver det blev det en flykt till digital distribution med en mycket låg prislapp.
Branschen är överens om att konsumenter inte längre är villiga att betala 600 kronor för ett actionracingspel. Några lågbudgettitlar har kommit fram under åren, men utan att imponera vare sig kvalitets- eller försäljningsmässigt.
De digitala titlarna bjuder på en hel del underhållning emellanåt, men aldrig på samma sätt som Burnout Paradise. Nu när en ny konsolgeneration har kommit hoppas jag på en återkomst, för jag lär knappast vara ensam om att vilja få tillbaka spelen till den nivån som subgenren förtjänar. Men kommer den tillbaka? Jag är tyvärr osäker.
JONAS ARONSSON
PSbloggen.se

Fler Artiklar
Klicka och läs!