Foto: Viktor Lagerborg

Öppet hus på lördag med något för alla

Lördagen den 6 september är det dags för MRF-dagen. Många av Umeås bilhandlare har öppet hus och frestar både gom och plånbok med special-erbjudanden och tårta. – Vi har stora förväntningar på MRF-dagen. Det är första gången i höst vi har lördagsöppet och folk brukar veta att det händer något, säger Mattias Bergström på Lindholms Bil.

Att MRF-dagen sammanfaller med hösten är kanske inte så konstigt.
– När det är varmt ute säljer vi helt klart färre bilar, folk köper glass istället. Men nu finns det ett uppdämt behov efter sommaren som ska mättas och MRF-dagen blir som en kickoff, förklarar Mattias Bergström.
Men vädret är ju inte allt, Mattias Bergström ser också andra trender i bilhandeln:
– Folk har absolut blivit mer miljömedvetna, framförallt dieselbilar ökar väldigt mycket. När jag började för 15 år sedan sålde vi 90 procent bensindrivna bilar men idag är det tvärtom.
Pehr Danielsson på Westbergs Bil märker att kunderna också blivit mer intresserade av mediasystemen i bilen:
– Mediasystem med pekskärm och såna grejer är nästan ett måste för många kunder.

Trender och medvetna val
Dessutom märks en ändrad syn på själva ägandet.
– Det är fler och fler som privatleasar bil istället för att köpa den. Jag tror folk tänker lite mer på att även om de behöver en bil just nu kanske behoven har ändrats om två-tre år. Framförallt unga har en annan syn på bilägande än tidigare, säger Pehr Danielsson.
– Sen är det ju mycket snack om fyrhjulsdrift numera även om jag inte riktigt vet varför. Det är nog lite av en fluga, fortsätter Pehr Danielsson.
Även om han inte vill generalisera tror Mattias Bergström att deras kunder sticker ut lite grann.
– Vi säljer ju BMW och att köpa en BMW tror jag är ett medvetet val. Våra kunder är mer individualister än en i mängden och för det mesta väldigt produktorienterade.
Westbergs Bils kunder har också ett och annat gemensamt.
– Vi säljer ju både Seat och Suzuki. De som köper Seat är oftast yngre och lite mer intresserade av finesser och design medan de som köper Suzuki är mer praktiska och mest vill ta sig mellan A och B, säger Pehr Danielsson.
Efter att ha ätit upp sin tårtbit vill ju förmodligen en och annan besökare på MRF-dagen köpa en bil också. Det kan vara mycket att tänka på, speciellt om det är första gången, men bilhandlarna har några tips till kommande kunder.
– Till att börja med bör man sätta ett pristak. Sedan fråga sig vilka behov man har av sin bil och hur man bäst uppfyller dem, säger Mattias Bergström.

Tänk igenom dina behov
Och det kanske inte bara är ens egna behov man bör ha i åtanke.
– Man ska ju tänka på en eventuell återförsäljning också. Både när det gäller vilken extrautrustning man köper till och färgen på lack och klädsel, fortsätter Mattias Bergström.
Pehr Danielssons resonemang är snarlikt:
– I första hand ska man ju ställa sig frågan hur man ska använda bilen. Vilka är mina verkliga behov? Sen ska man ju anpassa priset efter plånboken. Att köpa bilen är ju en sak men man ska ju ha råd att använda den också.
Vare sig man köper sin bil på MRF-dagen eller någon annan gång finns det många bilförsäljare och märken att välja mellan. Så varför ska en kund handla hos just Lindholms Bil eller Westbergs Bil?
– Vi har moderna produkter i mellanprisklassen och framförallt Seat sticker ut lite grann rent designmässigt, säger Pehr Danielsson.
– Till att börja med är ju BMW unikt med att ha gratis service på bilen upp till tre år eller 8000 mil vilket är otroligt uppskattat. Sen så har vi väldigt kort väntetid i verkstaden och är duktiga på att erbjuda lånebilar när det behövs och självklart ett proffsigt bemötande av vår personal, säger Mattias Bergström.
VIKTOR LAGERBORG

Fler Artiklar
Klicka och läs!