Bilar från A till Ö: AC Schnitzer

Vissa bilfabriker tar bilar från existerande märken och bygger om dem. Därmed tycker de sig ha skapat ett nytt bilmärke. Andra, som gör i princip samma sak, räknas inte som bilmärken. Vad som egentligen utgör ett bilmärke är långt ifrån självklart.

Ingen skulle väl komma på tanken att säga att en buss med ett Volvochassi inte skulle vara en Volvobuss, bara för att ett annat företag gjort karosspåbyggnaden. När det gäller personbilar förväntar vi oss däremot att det mesta av jobbet görs innanför fabrikens väggar. Men om bara den som tillverkar alla komponenter själv kan kallas bilmärke, ja då finns det inga bilmärken. Bilfabrikerna har massor av underleverantörer (som i sin tur har underleverantörer) och många av dem levererar sina produkter till flera olika biltillverkare. Och så finns det biltillverkare vars underleverantörer är – biltillverkare.
I Veckans Bil & Bostad den 2 juli handlade denna spalt om bilmärket Abarth, som gjort det till sin specialitet att utgå från små bilar med oansenliga prestanda och göra om dem till sportbilar. Efter att ha gjort detta i tillräckligt stor utsträckning blev Abarth erkänt som ett eget bilmärke. Sedan Abarth förvärvats av Fiat-koncernen blev namnet snarare en modellbeteckning, som användes på bland annat Fiat-bilar för att visa att dessa var de sportigaste modellerna i modellprogrammet. För några år sedan började så Fiat-koncernen åter marknadsföra Abarth som ett eget bilmärke.
Ett annat företag som bygger om bilar enligt samma princip är tyska AC Schnitzer. Liksom Abarth sysslar detta företag med att trimma motorer, anpassa chassier efter en tuffare körning och ändra bilars utseende. Men det finns en avgörande skillnad mellan företagen: Abarth kallar sig billtillverkare, AC Schnitzer gör det inte.
Gränsdragningen kan verka godtycklig. På samma sätt som de företag som kallar sig biltillverkare har AC Schnitzer ett produktprogram med bilmodeller. Och på samma sätt som företag som kallar sig biltillverkare bygger AC Schnitzer dels bilar som går att köpa, dels så kallade konceptbilar, det vill säga fordon som inte är till salu och som är avsedda att visas upp på någon bilmässa för att kunder och journalister ska bli imponerade av tillverkarens spjutspetskompetens inom teknik och design. Men gränsdragningen ligger nog i vilka bilar det är man bygger om. Abarth utgår från förhållandevis billiga bilar och gör genomgripande förändringar i utseende och vägegenskaper. AC Schnitzer gör också stora förändringar, men det viktiga är att man utgår från redan dyra bilar och gör dem ännu dyrare. När ”råmaterialet” är något som redan har så pass hög status som en BMW är det kanske inte så konstigt att man både vill äta kakan och ha den kvar; både dra fördel av BMW:s anseende som en pålitlig och statustyngd bil och samtidigt använda sitt eget varumärke som en ytterligare statushöjare. Så när AC Schnitzer säljer en bil som heter ACS3 CLS så är det en AC Schnitzer, men samtidigt en BMW. En annan möjlig förklaring till AC Schnitzers ovilja att definiera sig som ett bilmärke skulle kunna vara att det är BMW som motsätter sig att de ombyggda bilarna byter namn. Denna förklaring verkar dock inte så trolig, eftersom BMW inte verkar ha något att invända mot att skicka sina produkter till ett annat företag som bygger om dem, men som i samma veva också förvandlar BMW-bilarna till ett annat bilmärke – Alpina.
AC Schnitzer snitsar till inte bara BMW-bilar utan också motorcyklar av samma märke samt bilar av märket Mini (som ägs av BMW). Dessutom tillverkar och säljer AC Schnitzer utbytesdelar till dessa märken så att den enskilda bilägaren kan snitsa till sin BMW eller Mini med exempelvis nya fälgar, fjädrar och stötdämpare.
Vad har vi har lärt oss nu då? Jo, att definitionen av ett bilmärke kan vara ganska godtycklig och att en fabrik som bygger om bilar kan vara en biltillverkare, medan en annan fabrik som bygger om bilar inte är det. Därmed återstår väl bara frågan: Vad betyder namnet på bilmärket som inte är något bilmärke, AC Schnitzer?
De tyska bröderna Josef och Herbert Schnitzer grundade 1967 tävlingsstallet Schnitzer Motorsport, och började tävla i standardvagnsracing med BMW-bilar. Tävlingsstallet är förstås uppkallat efter bröderna Schnitzer själva. Senare bildades systerföretaget AC Schnitzer. Att det nya företaget valde ett så likartat namn berodde dels på att man samarbetade mycket med Schnitzer Motorsport, dels på att man förstås ville dra nytta av det goda rykte som racingframgångarna gett, berättar Michael Drawz, nyckelkundsansvarig hos AC Schnitzer. Den första delen av namnet, ”AC”, hänger ihop med att företaget startades i den tyska staden Aachen, berättar Drawz. I Tyskland visar nämligen de inledande två bokstäverna på registreringsskylten från vilken del av landet ett fordon kommer, och ”AC” står för just Aachen.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!