Bilar från A till Ö: Accord

Biltillverkare som vill att deras produkter ska förknippas med styrka och snabbhet hämtar ofta sina modellnamn från djurriket. Stora, snabba, starka och farliga djur är populära bland dem som namnger muskelbilar. Märken som hellre marknadsför sina bilar som tekniskt avancerade mästerverk av tillförlitlighet, exakthet och ingenjörskonst verkar ha en förkärlek för siffror och tal, gärna kombinerade med lite udda bokstäver som X, Q eller W. Och den som vill ge sina bilmodeller namn som andas klass, finess och kultur går med fördel till musikens värld.

Japanska Honda har flera ”musikbilar” i sitt modellprogram, som Concerto (konsert), Prelude (preludium, förspel), Quintet (kvintett) och naturligtvis Jazz. Därför kan man lätt få för sig att även Accord hör hemma i denna symfoni. Men det engelska ordet ”accord” är vad språkvetarna skulle kalla en ”falsk vän” till det svenska ”ackord”. Det svenska ordet ”ackord” (och då pratar vi alltså om musiktermen, inte löneformen) blir nämligen ”chord” på engelska. Det engelska ordet ”accord” betyder däremot ”endräkt”, ”samstämmighet” eller ”överensstämmelse”. Visserligen kan ordet också betyda ”harmoni” i somliga sammanhang, men det var inte musikalisk harmoni som Honda hade i åtanke när Accord fick sitt namn.
– Namnet ”Accord” står för Hondas önskan om samstämmighet och harmoni mellan människor, samhället och bilen, berättar Maria Johansson, PR- och informationsansvarig på Honda Sverige.
Att Hondas marknadsförare är nöjda med namnet torde vara ställt utom tvivel. Modellnamnet har inte ändrats sedan bilen introducerades 1976. Detta innebär att många generationer Accord har lämnat Hondas fabriker. Åtta generationer, säger biltidningen Teknikens Värld. Fjorton, hävdar Honda. Det där beror förstås på hur man räknar, men Accord är hur som helst en ovanligt långlivad modell med ett ovanligt långlivat namn.
Trots det harmoniska namnet har Honda Accord under alla dessa år inte lyckats bli någon särskilt vanlig bil i Sverige. Bara 138 exemplar nyregistrerades här i landet under 2013, uppger BIL Sweden, branschorganisationen för biltillverkare och bilimportörer. Men detta säger kanske mer om den mördande konkurrensen i det så kallade mellanklassegmentet, där Accord tävlar, än om själva bilen. Betydligt bättre har det gått på USA-marknaden, där Accord under flera år blivit den mest sålda japanska bilmodellen.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!