Speltest: MotoGP 14

Testad version: PlayStation 4 (övriga plattformar är PS 3, PlayStation Vita, Xbox 360 och PC) Betyg: 3/5

När det handlar om subgenren realism med motorcyklar är vi inte direkt bortskämda med konkurrens. Några få har försökt att utmana MotoGP-licensen, men ingen har lyckats något vidare. Tack och lov har utvecklaren Milestone skött sitt arbete mycket bra. Med en vass kontroll som kräver att du förbereder din kurvtagning precis som i verkligheten är körkänslan så pass bra som man kan förvänta sig av ett spel.
Men vad kan MotoGP 14 bjuda på när det handlar om den nya konsolgenerationen? De skryter flitigt om bättre grafik och ljud, men i ärlighetens namn är det inget stort lyft. I och med att PlayStation 4 fortfarande är en så pass ny konsol är det svårt att kräva ett mirakel så här pass tidigt. Nej, det är istället olika lägen som erbjuder en rikare upplevelse.
Du kan numera återuppleva och ibland skriva om historien baserat på verkliga händelser, och som vanligt kan du också skapa din egen förare i karriärläget eller helt enkelt delta i ett mästerskap med just din egen favorit.
Det enda som ekar lite tomt är behandlingen av själva motorcykeln.
När jag har knutit mig till en huvudsponsor får jag bara ett fordon att leka med. Visst, det är så det fungerar i verkligheten, men uppgraderingsmöjligheterna är så löjligt begränsade att det snabbt blir tråkigt att ens bry sig om dem. Oavsett prioritering bland fyra olika egenskaper blir det inte heller någon balansgång mellan för- och nackdelar, utan komponenten blir endast ”bättre”.
MotoGP 14 är det bästa genren har att erbjuda i dagsläget, men resultatet kan bli mycket bättre.
Jonas Aronsson
PSbloggen.se

Fler Artiklar
Klicka och läs!