Foto: Viktor Lagerborg

Pigga veteraner på sommarträff

Den som planerar att besöka Gammlia under sommarens onsdagskvällar kan räkna med att mötas av lukten av avgaser och uppfyllda barndomsdrömmar. Norrlands motorhistoriker och Umeå veteranbilssällskap ordnar träffar för gamla bilar och nya människor.

Trots att vädret inte var det bästa drog årets första veteranbilsträff på Gammlia många besökare, såväl veteranbilsägare som nyfikna.
– Det började väl för sådär tio år sedan. Alla klagade på att det fanns så lite att göra på sommaren. Vi hade väl räknat med sådär femton, tjugo bilar men det har blivit mer och mer sen dess, säger Gunnar Sjöström, ordförande i Norrlands motorhistoriker och en av de som varit med och arrangerat träffen sedan starten. Inte en allt för betungande uppgift enligt honom själv:
– Det arrangerar praktiskt taget sig själv.
En sak tycks alla veteranbilsägare man frågar vara överens om – det handlar om uppfyllda barndomsdrömmar.
– Det är absolut en pojkdröm att köra en öppen bil. Min farsa och farbror håller på så det kom sig rätt naturligt, säger Fredrik Forsman, ägaren till en Chevrolet Roadster från 1932.
Även om bilen är gammal nog att vara hans farfar är Fredrik ny som ägare av den och avnjöt premiärturen bara några dagar före Gammliaträffen.

Beppe Wolgers i juryn
Premiärturen ligger lite längre tillbaka för veteranbilsveteranen Paul Lindholm som ägt sin A-Ford 68B i fyrtiofyra år. Men anledningen är densamma, en barndomsdröm. Både drömmen och bilen tycks fortfarande vara i gott skick.
– Det allra mesta är fortfarande i original, berättar Paul stolt.
Hans inställning verkar delas av de flesta veteranbilsägare även om det inte alltid varit fallet.
– På sextio-sjuttiotalen var det många som renoverade bilarna tills de var som nya men då tappar de mycket av charmen, förklarar han.
Det har blivit många minnen tillsammans med A-Forden för Paul men det bästa säger han var när han i mitten av nittiotalet körde den mellan Öland och västkusten och deltog i en veteranbilstävling med Beppe Volgers i juryn.
– Vad Beppe Volgers nu kan om bilar, frågar sig Paul med ett skratt.

Tur, tillfälligheter och tidsmaskiner
Veteranbilar kan vara mer än vackra fordon – Mikael Liljeholms är till exempel en tidsmaskin.
Åtminstone nästan. Bilen i fråga är en DeLorean DMC-12 från 1985, en modell som för många är mest känd från filmen ”Tillbaka till framtiden” där en DeLorean transporterar Michael J. Fox tillbaka i tiden.
– Den förra ägaren körde bilen från hamnen till garaget och sedan har den stått där och väntat på mig i tjugotre år. Det krävde mycket vård och omsorg men nu är den i toppskick och har gått mindre än 6000 mil, säger Mikael Liljeholm om bilen han inte bara renoverat utan också fyllt med rekvisita från filmserien.
Även om hans bil med knappa trettio år sedan tillverkningen är rena ungdomen jämfört med många av bilarna runtomkring var den inte speciellt lätt hitta, i Sverige finns bara drygt tjugo i rullande skick.
– Jag trodde aldrig jag skulle få tag i den men jag hade turen och tillfälligheterna på min sida och en tjugoåttaårig pojkdröm uppfylldes, berättar Mikael.
Med endast tjugonio år på nacken är det oklart om Mikaels DeLorean ens räknas som veteranbil. Många drar gränsen vid det skattebefriande trettioårssträcket, Trafikverket menar att bilen ska vara tillverkad före 1950 och för att kallas veteranbil internationellt är det före 1918 som gäller.
Men att döma av uppmärksamheten bilen får av besökarna är det inte många som bryr sig om några åldersgränser. Den är gammal, den är snygg och det räcker ganska långt på Gammlia veteranbilsträffar.
VIKTOR LAGERBORG

Fler Artiklar
Klicka och läs!