Spelkrönika: Framtidens bilspel är sociala

Med den nya generationens hårdvara har det hittills handlat om grafik och kraften bakom den, men när det gäller bilspel är det något helt annat som dominerar – sociala funktioner utan att för stunden spela med en vän.

I Sonys Driveclub matas du med konstanta utmaningar om att vän x minsann lyckades att sladda genom hela kurvan på en specifik tid, medan vän y klarade av sträckan på en viss hastighet. Du kan välja att ignorera dem, men visst känns det lite extra kul att lyckas klå kompisens rekord.
Microsoft gör det hela på ett annat sätt med Forza Motorsport 5. Där kan du istället köra ett lopp mot dina kompisar utan att de ens behöver vara uppkopplade mot nätet eller ens inne i spelet. Det är nämligen så att all din kördata samlas och skapar en trolig bild på hur du skulle hantera dig själv i ett lopp, och det är dessa spöken som du får möjligheten att köra mot.
Lägg sedan till en bild med hög stabilitet och mer realistisk grafik och du får då vad den nya generationen kan skapa för slags titlar inom genren.
Framtiden ser minst sagt spännande ut.
Jonas Aronsson
PSbloggen.se

Fler Artiklar
Klicka och läs!